Tekstgrootte
De vraag wat daltononderwijs is en wat er in het daltononderwijs anders is dan in andere traditionele vernieuwingsscholen zoals Montessori, Jenaplan, Freinet en de Vrije School is begrijpelijk, maar niet zo gemakkelijk te beantwoorden. De grondlegger Helen Parkhurst zelf vertelde wat daltononderwijs allemaal niet is: ‘Dalton is no method, no system, it’s an influence!’: geen methode, geen systeem, maar een beïnvloeding.
Parkhurst wil dat kinderen zich ontwikkelen tot mensen die onbevreesd in het leven staan, vol van zelfvertrouwen, creatief, initiatiefrijk, sociaal en die hun maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen. ‘Fearless human beings’ is de wat ouderwetse term die ze daarvoor gebruikt. Dat soort mensen heeft de maatschappij volgens haar nodig, mensen die willen samenwerken en zo de maatschappij willen dienen bij het oplossen van de grote politieke en sociale problemen.
Parkhurst was geen groot theoreticus of onderwijsfilosoof. Ze was praktisch en pragmatisch. Het ‘Dalton Plan’ is per definitie ook flexibel en niet voorschrijvend. Daltononderwijs moet volgens Parkhurst te modificeren zijn naar de omstandigheden van een school en naar het oordeel van de leerkrachten.
Sinds januari 2018 zijn wij voor zowel opvang als onderwijs Dalton gecertificeerd. Voor onderwijs al sinds 2012. Het Dalton Plan maken we voor een periode van 5 jaar. In het schooljaar 2023-2024 wordt ons Dalton Plan herzien en herschreven. Alle vaste medewerkers van ons IKC zijn Dalton geschoold.
In 2024 zal de Nederlandse Dalton Vereniging (NVD) ons bezoeken voor een visitatie zodat we ook voor de volgende 5 jaar onze licentie behouden.
Wilt u meer weten over Daltononderwijs, kijk dan op de website www.dalton.nl
Wilt u meer weten op welke manier we werken vanuit de Daltonvisie, klik dan op onderstaande knop:
Visie op Leren