Tekstgrootte
“De opbrengst dat ben ik.”
Op IKC de Wieken hebben we ons onderwijs ingericht volgens het jaarklassensysteem. Dat houdt in dat de kinderen op basis van leeftijd bij elkaar in de klas zitten. Binnen de groep wordt er instructie gegeven op basis van leerbehoeften van de kinderen, dit noemen we differentiëren. In onze visie op leren omschrijven we hoe rekening houden met de verschillen van kinderen. In onze visie op leren gaan we uit van de vijf Daltonkernwaarden:
1. Vrijheid en Verantwoordelijkheid
Bij vrijheid hoort het dragen van eigen verantwoordelijkheid. Teamleden geven het vertrouwen daarin aan de kinderen. Dit wordt de kinderen vanaf het kinderdagverblijf en/of peutergroep geleerd en wordt steeds uitgebreider. Het kind kan zelf zijn taken indelen en maakt zelf een planning. Kinderen hebben keuzevrijheid met welke taak ze wanneer aan de slag gaan.
Op IKC De Wieken kunnen de kinderen het taakwerk zelf organiseren en dragen hierbij de verantwoordelijkheid voor zichzelf en hun omgeving. Het team geeft hierbij de vrijheid en verantwoordelijkheid aan kinderen door duidelijke verwachtingen, afspraken, grenzen en schoolregels. Leerkrachten hebben hoge verwachtingen van alle leerlingen en spreken vertrouwen uit. Samen met de leerlingen houden zij zicht op het leerproces.
Door het leerproces en de leerdoelen zichtbaar te maken, zijn de kinderen zich steeds meer bewust van hun eigen leerproces. Ze weten wat ze leren, hoe ze ervoor staan en wat hun volgende stap wordt, ze worden steeds meer zelfverantwoordelijk van hun leerproces.
2. Zelfstandigheid
Ieder kind heeft zijn eigen leer- speelbehoeften. We willen dat kinderen in hun eigen tempo leren, dan is het nodig dat ze een zekere mate van zelfstandigheid hebben. Daarbij wordt de keuzevrijheid, naar mate ze ouder worden, steeds groter en gecompliceerder. Dit alles is steeds aangepast aan het niveau van het kind; samen met de pedagogisch medewerker/leerkracht bekijkt hij of het leerproces voldoende is. Zo nodig wordt het plan bijgesteld om het in goede banen te leiden.
We stimuleren kinderen zelfstandig de taak te plannen en uit te voeren, daarmee streven we naar dat alle kinderen op IKC de Wieken zelfstandig zijn, dat ze zelfstandig keuzes kunnen maken, doelgericht werken en weten welke stappen ze moeten zetten om verder te kunnen. De kinderen worden gestimuleerd om tijdens dit leerproces zelf hulp te zoeken indien noodzakelijk. De mate van ondersteuning door de leerkracht/pedagogisch medewerker wordt afgestemd op de leerbehoefte van het kind.
3. Samenwerken
Samenwerken is gegrond op het idee dat iedereen in deze maatschappij met veel verschillende mensen moet kunnen werken en leven. Kinderen moeten met iedereen kunnen samenwerken. Binnen het Daltononderwijs worden opdrachten gegeven die samenwerken stimuleren. Dit kan zijn binnen de eigen groep of daar buiten met andere kinderen en/of volwassenen binnen het IKC.
Op IKC de Wieken kunnen kinderen, leerkrachten, ouders, schoolleiding en bestuur op een natuurlijke en gestructureerde wijze samenleven en werken. Ze kunnen met elkaar overleggen, naar elkaar luisteren, discussiëren, leren omgaan met teleurstellingen en het ervaren van de meeropbrengst uit de samenwerking. weten
Kinderen weten dat er verschillen bestaan tussen mensen en kunnen elkaars talenten en krachten herkennen en inzetten tijdens de samenwerking. Ze kunnen naar elkaar luisteren en hebben respect voor elkaar.
4. Reflectie
Kinderen zijn in staat om voor, tijdens en na het werken terug te kijken op de manier waarop ze aan hun taak gewerkt hebben. Het is belangrijk dat kinderen inzicht krijgen welke voorwaarden belangrijk zijn om tot leren en ontwikkelen te komen.
De kinderen kunnen verschillende momenten met elkaar of met de leerkracht reflecteren op gestelde doelen of taken. Hierbij reflecteren ze op het hele proces: het plannen, de uitvoering, gedrag, werkhouding en hoe ze het taakwerk vonden. Ook reflecteren ze op samenwerking met medeleerlingen, leerkrachten en nieuwe ontwikkelingen op school.
Daarnaast reflecteren we veel met kinderen op hun gedrag. Daarvoor gebruiken we de methode Kanjertraining (zie ook op deze website bij ‘kind en opvoeding’). Kanjertraining zit op vaste momenten in ons rooster, maar wordt ook ingezet wanneer de groep en/of individueel kind hier behoefte aan heeft.
5. Effectiviteit
Wanneer kinderen weten waarom bepaalde kennis en vaardigheden belangrijk zijn om je op een goede manier in onze maatschappij te kunnen functioneren, draagt dit bij aan effectiviteit. We vinden de brede ontwikkeling van kinderen belangrijk, maar beheersing van de basisvaardigheden van kernvakken zijn essentieel. Daarom werken we doelgericht en met veel aandacht aan rekenen, lezen, taal en spelling. Effectieve instructie en ons didactisch handelden staat centraal in ons team en samen werken we aan verbetering en versterking hiervan.
IKC de Wieken is gericht op een effectieve inzet van tijd, menskracht en middelen. Om ons zo effectief mogelijk in te richten hebben we voornamelijk in de ochtend focus op de kernvakken, middels effectieve instructiemomenten. In de middag gaat de aandacht meer naar de brede ontwikkeling (creatieve vakken) en de zelfstandige verwerking van de instructie. De kinderen behalen de leerdoelen die passen bij hun persoonlijke ontwikkeling. Zij gaan op een efficiënte en verantwoorde wijze om met de leertijd en zijn actief bezig met de taak. Hierbij maken ze efficiënt gebruik van keuzemogelijkheden.
Bewegend leren vinden we erg belangrijk. Dit hebben we effectief verweven door ons lesprogramma en daarbij maken we efficiënt gebruik van de ruimtes van ons IKC.