Tekstgrootte
Iedere vier jaar schrijven we een schoolplan. Ons schoolplan is opgesteld met het team. Samen hebben we de speerpunten voor de komende vier jaar vastgesteld. Hierin zijn ook de ambities uit het Koersplan 2024-2028 van de stichting Sint Josephscholen verwerkt. Dit schoolplan is ter goedkeuring voorgelegd aan de medezeggenschapsraad en het bestuur. In de planperiode 2024-2028 zullen we planmatig de speerpunten van ons schoolplan met elkaar bespreken. De speerpunten worden middels actiepunten in het jaarplan uitgewerkt.
Onderstaande documenten kunt u downloaden:
Schoolplan 2024-2028 IKC De Wieken:
De afbeelding hierboven geeft ons schoolplan 2024-2028 weer op één tekening.
Met deze tekening laten we zien wat onze speerpunten zijn de komende vier jaar. Deze speerpunten geven ons focus voor ons handelen in de jaren 2024-2028. We staan bij de meeste onderdelen niet aan het begin van de ontwikkeling, er zijn al stappen gezet. Toch vinden we dat onderstaande thema's verbeterd of doorontwikkeld kunnen worden. In de jaarplannen wordt uitgewerkt waar we staan (oriëntatie, implementatie of borging) en wat de stappen zijn die in dat jaar gezet worden.
Drie domeinen
Onze speerpunten verdelen we in drie domeinen: Goed onderwijs, Kennis & Vaardigheden en Kansen. Bij elk domein hebben we speerpunten geformuleerd voor de komende 4 jaar. Deze worden klein (smart) gemaakt binnen de jaarplannen.
Onze speerpunten voor de komende vier jaar zijn:
Goed onderwijs:
- In 2024-2028 willen we goed onderwijs geven vanuit onze Daltonkernwaarden.
- In 2024-2028 ervaren de kinderen meer eigenaarschap in hun ontwikkeling. Dit bereiken we met de Daltontaak (zelf keuzes maken) en Daltontijd (zelfstandig leren). Met de Daltontaak en Daltontijd stimuleren we dat kinderen intrinsiek gemotiveerd zijn om te leren.
- In 2024-2028 laten alle medewerkers zien dat ze hoge verwachtingen hebben van alle leerlingen. Dit is de basis van iedere les.
- In 2024-2028 stijgen onze leeropbrengsten voor rekenen en taal, we houden zicht op de ontwikkeling van de leerlingen en stemmen ons onderwijs af op verschillende behoeften.
-In 2024-2028 geven we een effectieve en goede instructie voor alle kernvakken.
Kennis & vaardigheden:
- In 2024-2028 hebben we voor de basisvaardigheden (rekenen, taal/lezen, digitale vaardigheden en burgerschap) een samenhangend, doelgericht en dekkend aanbod.
- In 2024-2028 bieden we goed onderwijs aan leerlingen die meer of hoogbegaafd zijn. We volgen hierbij de Nijmeegse aanpak.
- In 2024-2028 gaan we steeds meer thematisch werken. We gaan de thema's meer diepgang geven door ook taal- en leeslessen te integreren in het thema.
- In 2024-2028 investeren we in een rijker aanbod binnen de thema's door de echte wereld naar binnen te halen of de echte wereld in te gaan (workshops, gastlessen, museumbezoek, excursies).
Kansen:
- In 2024-2028 passen we ons gebouw en schoolplein aan naar onze visie op leren. We creëren van ons gebouw en schoolplein een rijke leer/speelomgeving.
- In 2024-2028 willen we alle kinderen in de wijk, thuisnabij onderwijs bieden: ieder kind in de eigen wijk naar school. We investeren in gelijke kansen door een rijk aanbod te hebben waarmee we ieders wereld vergroten.
- In 2024-2028 hebben we een inclusieve mindset: we denken in mogelijkheden en kansen.
- In 2024-2028 investeren we in de samenwerking met ouders, samenwerkende partners en lokale organisaties.